SVG Tiny 1.2 – 20081222

1 概要

目次

1.1 SVG について

SVG は XML [XML10, XML11] により2次元グラフィックスを記述するための言語である。 SVG は3種類のグラフィックオブジェクト:ベクターグラフィックス図形(例えば直線や曲線で構成されるパス), マルチメディア(ラスター画像, 動画, 音声)および, テキストを扱う。グラフィックのオブジェクトに対しては、グループ化, スタイル付け, 変換, すでに描画されたオブジェクトへの合成などが可能である。 SVG is a language for describing two-dimensional graphics in XML [XML10, XML11]. SVG allows for three types of graphic objects: vector graphic shapes (e.g., paths consisting of straight lines and curves), multimedia (such as raster images, video, and audio), and text. Graphical objects can be grouped, styled, transformed and composited into previously rendered objects.

SVG 文書は対話的かつ動的にもなり得る。 アニメーション の定義と起動は、宣言的に(すなわち SVG 内容に SVG の アニメーション要素 を埋めこむことにより), あるいはスクリプトを通して行うことができる。 SVG documents can be interactive and dynamic. Animations can be defined and triggered either declaratively (i.e., by embedding SVG animation elements in SVG content) or via scripting.

SVG Micro 文書オブジェクトモデル (uDOM) はすべての要素, 属性, プロパティに対する完全なアクセスをスクリプト言語に提供し、その利用は SVG の洗練された応用を可能にする。豊富にある イベントハンドラ を任意の SVG のグラフィカルな要素にあてがうことができる。 他のウェブ標準との互換性と相乗効果 により、一つのウェブページ上で XHTML と SVG の両方の要素に対し同時に、 スクリプト などの特色機能を利用することができる。 Sophisticated applications of SVG are possible by use of a supplemental scripting language which accesses the SVG Micro Document Object Model (uDOM), which provides complete access to all elements, attributes and properties. A rich set of event handlers can be assigned to any SVG graphical object. Because of its compatibility and leveraging of other Web standards, features like scripting can be done on XHTML and SVG elements simultaneously within the same Web page.

SVG はリッチなグラフィック内容に対応し得る言語である。アクセシビリティの理由から、より高レベルな構造と意味内容を持つソース文書があるならば、そのような情報が何らかの手段で取得可能になることが望ましい。オリジナルをそのまま取得可能にしたり, 高レベルの情報を伝達可能な形式による代替表示を用意したり, 高レベルの情報を内容に含ませられる SVG の機能を利用するなど。よりすぐれたアクセシビリティを得るために推奨される手法については アクセシビリティ の章を見よ。 SVG is a language for rich graphical content. For accessibility reasons, if there is an original source document containing higher-level structure and semantics, it is recommended that the higher-level information be made available somehow, either by making the original source document available, or making an alternative version available in a format which conveys the higher-level information, or by using SVG's facilities to include the higher-level information within the SVG content. For suggested techniques in achieving greater accessibility, see Accessibility.

この仕様は Architecture of the World Wide Web [AWWW] に述べられているウェブアーキテクチャ原理に沿うものであると、見なされている。 It is believed that this specification is in accordance with the Web Architecture principles as described in Architecture of the World Wide Web [AWWW].

1.2 SVG Tiny 1.2

産業界からの要求、SVG ワーキンググループからの圧倒的な支持、そして SVG 開発者たちの要望から、小さなデバイス上でのベクターグラフィックスの表示に適する何らかの形式の SVG の必要性がはっきりしてきた。更に、 SVG 1.0 で表明された使命の中で特に、ベクターグラフィックスを表示する対象領域として小さな機器も含まれることが明言されている。 これらの要求を満たすため、 SVG ワーキンググループはデスクトップ機器と同様に携帯機器を対象にしたプロファイル仕様を作成した。 Mobile SVG プロファイル 仕様 [SVGM11] (別名 SVG Mobile 1.1 )においては、要求を特定し、 CPU 速度, メモリ容量, カラー表示サポートなどにおいて異なる特徴を持つ様々な携帯機器に適応する2つのプロファイルを定めた。 SVG Mobile 1.1 仕様においては、制約が強い携帯機器に適する SVG Tiny (SVGT) 1.1 と、より高機能な携帯機器のためのプロファイル SVG Basic (SVGB) 1.1 を定めている。 SVG Tiny 1.1 と SVG Basic 1.1 における主要な相違点は、スクリプトの使用、および、スタイル付けの機能が SVG 1.1 Tiny には無いことであり、従って文書オブジェクトモデル(DOM)の維持が不要になることである。これによりほとんどの実装において相当程度のメモリ消費が抑えられる。 Industry demand, overwhelming support in the SVG working group and requests from the SVG developer community established the need for some form of SVG suited to displaying vector graphics on small devices. Moreover, the mission statement of SVG 1.0 specifically addressed small devices as a target area for vector graphics display. In order to meet these demands the SVG Working Group created a profile specification that was suitable for use on mobile devices as well as on desktops. The Mobile SVG Profiles specification [SVGM11] (also known as SVG Mobile 1.1) addressed that requirement and defined two profiles to deal with the variety of mobile devices having different characteristics in terms of CPU speed, memory size, and color support. The SVG Mobile 1.1 specification defined SVG Tiny (SVGT) 1.1, suitable for highly restricted mobile devices; it also defined a second profile, SVG Basic (SVGB) 1.1, targeted for higher level mobile devices. The major difference between SVG Tiny 1.1 and SVG Basic 1.1 was the absence of scripting and styling in SVG 1.1 Tiny, and thus any requirement to maintain a Document Object Model (DOM). This saved a substantial amount of memory in most implementations.

様々な携帯電話に幅広く対応してきた SVG Tiny 1.1 の経験から、一部の分野において多少プロファイルの制約が強過ぎることが判明した。グラデーションや不透明度などの SVG 1.1 の特色機能が魅力的なコンテンツ制作にとって重要な位置を占める上に、携帯電話にも実装可能であることが示されている。SVG Tiny 1.1 に対する SMIL のサポートを構築する上でも、音声や動画機能の追加に対する無視できない関心が存在している。 Experience with SVG Tiny 1.1, which was widely adopted in the industry and shipped as standard on a variety of cellphones, indicated that the profile was a little too restrictive in some areas. Features from SVG 1.1 such as gradients and opacity were seen to have substantial value for creating attractive content, and were shown to be implementable on cellphones. There was also considerable interest in adding audio and video capabilities, building on the SMIL support in SVG Tiny 1.1.

名前空間サポートや値の正規化が導入された DOM Level 3 などの進歩により、 SVG Tiny におけるスクリプトやプログラム言語の利用が見直されるようになった。 Java JSR 226 group [JSR226] との連係により、マイクロ DOM, あるいは uDOM と呼ばれる軽量なインターフェースが開発された。これは DOM Level 3 の上に実装することも可能であるが必須ではない。この進歩により、携帯電話からデスクトップまですべての範囲のプラットフォームにおいて、スクリプト言語からの利用や軽量なプログラムによる SVG の制御(例えばゲームやユーザインターフェース)が引き合うものになってきている。故に、 SVG 1.2 のための Mobile プロファイルは単独の SVG Tiny 1.2 になっている。 Advances such as DOM Level 3, which introduces namespace support and value normalization, prompted a second look at the use of programming languages and scripting with SVG Tiny. In conjunction with the Java JSR 226 group [JSR226], a lightweight interface called the Micro DOM, or uDOM, was developed. This could be, but need not be, implemented on top of DOM Level 3. With this advance, lightweight programmatic control of SVG (for example, for games or user interfaces) and use with scripting languages, became feasible on the whole range of platforms from cellphones through to desktops. In consequence, there is only a single Mobile profile for SVG 1.2: SVG Tiny 1.2.

この仕様では Scalable Vector Graphics (SVG) Tiny 1.2 の構文法と特色機能, コア仕様, SVG 1.2 の基準プロファイルを定める。他の SVG 仕様は、スーパーセットとなるべくこの基準機能を拡張することになる(例えば, SVG 1.2 Full)。 SVG Tiny 1.2 仕様は SVG の作成者, 実装者, 利用者達からの要求に応えて SVG Tiny 1.1 に機能を追加しており、SVG Tiny 1.1 のスーパーセットになっている。 This specification defines the features and syntax for Scalable Vector Graphics (SVG) Tiny 1.2, the core specification and baseline profile of SVG 1.2. Other SVG specifications will extend this baseline functionality to create supersets (for example, SVG 1.2 Full). The SVG Tiny 1.2 specification adds to SVG Tiny 1.1 features requested by SVG authors, implementors and users; SVG Tiny 1.2 is a superset of SVG Tiny 1.1.

1.2.1 SVG 仕様のプロファイル

SVG 1.2 Tiny プロファイルはこの仕様で定義されるすべての機能から構成される。基準仕様から、 Tiny プロファイルの全機能に加えて他の機能も追加した スーパーセットプロファイル (例えば SVG Full 1.2), サブセットプロファイル, 特定の工業的要求に合致するために他の機能と伴にこの仕様から何らかのモジュールを組み込んだ 特殊用途のプロファイル などが可能になる。 The Tiny profile of SVG 1.2 consists of all of the features defined within this specification. As a baseline specification, it is possible for: superset profiles (e.g., SVG Full 1.2) which include all of the Tiny profile but add other features to the baseline; subset profiles; and special-purpose profiles which incorporate some modules from this specification in combination with other features as needed to meet particular industry requirements.

"SVG Tiny 1.2" という語が適合するという意味において用いられる場合、この仕様で定められる SVG 1.2 の Tiny プロファイルが基準になることを意味する。実装がこの Tiny プロファイルを完全な形で組み込んでいない場合、 UA は適合性についての主張をする際に、その実装が適合するプロファイルおよび/あるいはどの特色機能について適合する実装になっているかを明示しなければならない。 When applied to conformance, the term "SVG Tiny 1.2" refers to the Tiny profile of SVG 1.2 defined by this specification. If an implementation does not implement the Tiny profile completely, the UA's conformance claims must state either the profile to which it conforms and/or the specific set of features it implements.

1.3 SVG Tiny 1.2 文書定義

SVG Tiny 1.2 は SVG Tiny 1.1 [SVGM11] からの下位互換性が保たれた拡張になっている。下位互換性とは、適合 SVG Tiny 1.1 内容の適合 SVG Tiny 1.2 UA による描画結果が適合 SVG Tiny 1.1 UA によるそれと同一になることである。 SVG Tiny 1.1 から差を分つ相違点は: SVG Tiny 1.2 is a backwards compatible upgrade to SVG Tiny 1.1 [SVGM11]. Backwards compatible means that conformant SVG Tiny 1.1 content will render the same in conformant SVG Tiny 1.2 user agents as it did in conformant SVG Tiny 1.1 user agents. A few key differences from SVG Tiny 1.1 should be noted:

SVG Tiny 1.2 の名前空間は SVG 1.0 および 1.1 と同じ http://www.w3.org/2000/svg であり、 変遷し得る [NSState] - 名前は W3C の SVG ワーキンググループからの W3C 技術報告の発行により追加され続け得る。 The namespace for SVG Tiny 1.2 is the same as that of SVG 1.0 and 1.1, http://www.w3.org/2000/svg and is mutable [NSState]; names may be added over time by the W3C SVG Working Group by publication in W3C Technical Reports.

ここに SVG Tiny 1.2 文書の例を示す: Here is an example of an SVG Tiny 1.2 document:

Example: 01_01.svg
<?xml version="1.0"?>
<svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" version="1.2" baseProfile="tiny"
     viewBox="0 0 30 30">
  <desc>Example SVG file</desc>
  <rect x="10" y="10" width="10" height="10" fill="red"/>
</svg>

次に内部 DTD サブセットで実体を定義する例を示す。 XML においては外部 DTD サブセットへのアクセスは要求されておらず、従って外部サブセットへの依存が相互運用性を弱めることに注意。また、 SVG ワーキンググループが SVG Tiny 1.2 の正式な DTD を提供することは無く、代わりに RelaxNG スキーマを正式なものとして提供することにも注意。 Here is an example of defining an entity in the internal DTD subset. Note that in XML, there is no requirement to fetch the external DTD subset and so relying on an external subset reduces interoperability. Also note that the SVG Working Group does not provide a normative DTD for SVG Tiny 1.2 but instead provides a normative RelaxNG schema.

Example: entity.svg
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE svg [
    <!ENTITY Smile "
    <rect x='.5' y='.5' width='29' height='39' fill='black' stroke='red'/>
    <g transform='translate(0, 5)'>
    <circle cx='15' cy='15' r='10' fill='yellow'/>
    <circle cx='12' cy='12' r='1.5' fill='black'/>
    <circle cx='17' cy='12' r='1.5' fill='black'/>
    <path d='M 10 19 L 15 23 20 19' stroke='black' stroke-width='2'/>
    </g>
    ">
    ]>
<svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" version="1.2" baseProfile="tiny">
  <title>Smiley face</title>
  <!-- 内部 DTD サブセットで定義される実体の用例。
    SVG Tiny 1.2 には外部 DTD サブセットは存在せず
    公式の公開識別子は存在しないことに注意。 -->
  <desc>
    This example shows the use of an entity defined in the
    internal DTD subset. Note that there is no external DTD subset
    for SVG Tiny 1.2, and thus no formal public identifier.
  </desc>
  &Smile; 
</svg>

1.4 SVG の MIME 型, ファイル拡張子, Macintosh ファイルタイプ

SVG の MIME タイプは "image/svg+xml" である( image/svg+xml のメディア型登録 を見よ)。 The MIME type for SVG is "image/svg+xml" (see Media type registration for image/svg+xml).

すべてのプラットフォームにおいて、 SVG のファイル名拡張子は ".svg"(すべて小文字)とし、 gzip 圧縮された SVG ファイルの拡張子は ".svgz"(すべて小文字)とすることが推奨される。 [RFC1952] It is recommended that SVG files have the extension ".svg" (all lowercase) on all platforms. It is recommended that gzip-compressed SVG files have the extension ".svgz" (all lowercase) on all platforms [RFC1952].

Macintosh HFS ファイルシステムにおいては SVG ファイルのファイルタイプを "svg "(すべて小文字, 4文字目はスペース文字)とし、 gzip 圧縮された SVG ファイルのファイルタイプは "svgz" (すべて小文字)とすることが推奨される。 It is recommended that SVG files stored on Macintosh HFS file systems be given a file type of "svg " (all lowercase, with a space character as the fourth letter). It is recommended that gzip-compressed SVG files stored on Macintosh HFS file systems be given a file type of "svgz" (all lowercase).

( gzip 圧縮 SVG ファイルの HTTP 転送に関する詳細は 適合性基準 を見よ。) (See Conformance Criteria for more information about gzip-compressed SVG files transmitted over HTTP.)

1.5 他の標準との互換性

SVG Tiny 1.2 は他の W3C の仕様と標準の成果を統合し、相乗効果をもたらす。他の標準への適合と相乗効果により、 SVG はより強力になり、利用者にとっては自身のウェブサイトに SVG をどのように組み入れるかの習得が易しくなる。 SVG Tiny 1.2 leverages and integrates with other W3C specifications and standards efforts. By leveraging and conforming to other standards, SVG becomes more powerful and makes it easier for users to learn how to incorporate SVG into their Web sites.

SVG が互換性を保ちつつ他のW3C仕様および標準の成果を統合して相乗効果が得られるようにするための仕組みの一部を以下に挙げる: The following describes some of the ways in which SVG maintains compatibility with, leverages and integrates with other W3C efforts:

他の XML 言語(例えば XHTML XHTML 1.0 [XHTML] )において 文書オブジェクトモデル (DOM) Core [DOM3] がサポートされており、かつ、 SVG および SVG DOM もサポートされている環境においては、単独のスクリプトによる操作が XML 文書と SVG グラフィックスの両方に同時に通用し、同じスクリプトにより複数の XML 名前空間にわたる対話的かつ動的な効果が得られる。 In environments which support the Document Object Model (DOM) Core [DOM3] for other XML grammars (e.g., XHTML 1.0 [XHTML]) and which also support SVG and the SVG DOM, a single scripting approach can be used simultaneously for both XML documents and SVG graphics, in which case interactive and dynamic effects will be possible on multiple XML namespaces using the same set of scripts.

1.6 用語定義

この節では、この仕様で用いられる用語の意味を与える。 【一部の訳語は未定であったり、変更される可能性があります。また、ここに示されていない用語の対訳についてはこの翻訳の読み方を参照されたし。】 When used in this specification, terms have the meanings assigned in this section.

after-edge - after-edge

【訳語は未定】 XSL Area Model ([XSL], 4.2.3 節) に定められている。 Defined in the XSL Area Model ([XSL], section 4.2.3).

アニメーション要素 - animation element

種々のアニメーション要素の利用により、モーションパス, フェードイン, フェードアウトなどの効果を定義したり、オブジェクトの膨張, 収縮, 回転, 色彩変化が可能になる。次の5要素がアニメーション要素: animate, animateColor, animateMotion, animateTransform, set アニメーション要素についての詳細は アニメーション要素 で述べる。 Using the various animation elements, you can define motion paths, fade-in or fade-out effects, and allow objects to grow, shrink, spin or change color. The following five elements are animation elements: 'animate', 'animateColor', 'animateMotion', 'animateTransform' and 'set'. Animation elements are further described in Animation elements.

基本図形 - basic shape

グラフィックス処理によく利用される便宜上 SVG であらかじめ定義済みの標準的な図形。特に次の要素のインスタンスを指す: 'circle', 'ellipse', 'line', 'polygon', 'polyline', 'rect' Standard shapes which are predefined in SVG as a convenience for common graphical operations. Specifically, any instance of the following elements: 'circle', 'ellipse', 'line', 'polygon', 'polyline' and 'rect'.

before-edge - before-edge

【訳語は未定】 XSL Area Model ([XSL], 4.2.3 節) に定められている。 Defined in the XSL Area Model ([XSL], section 4.2.3).

キャンバス - canvas

グラフィックス要素 が描かれる面であり、ディスプレイや紙などの現実の物理的媒体であったり、コンピュータのメモリに割り当てられた領域のような抽象的な面の場合もある。詳細は 座標系, 変換, 単位 の章の キャンバスについての記述 を見よ。 A surface onto which graphics elements are drawn, which can be real physical media such as a display or paper or an abstract surface such as a allocated region of computer memory. See the description of the canvas in the Coordinate Systems, Transformations and Units chapter.

包含ボックス - bounding box

包含ボックスとは、対象の要素の 利用座標系 の座標軸に平行かつ、要素およびそのすべての子孫要素を含む最小の矩形である。 詳細は 座標系, 変換, 単位 の章の 包含ボックス についての記述を見よ。 A bounding box is the tightest fitting rectangle aligned with the axes of that element's user coordinate system that entirely encloses it and its descendants. For details, see the description of the bounding box in the Coordinate Systems, Transformations and Units chapter.

条件処理属性 - conditional processing attribute

条件処理属性はほとんどの SVG 要素 に適用でき、要素の処理の可否を制御する。次の5つの属性: requiredExtensions, requiredFeatures, requiredFonts, requiredFormats, systemLanguage A conditional processing attribute is one of the five attributes that may appear on most SVG elements to control whether or not that element will be processed. Those attributes are 'requiredExtensions', 'requiredFeatures', 'requiredFonts', 'requiredFormats' and 'systemLanguage'.

コンテナ要素 - container element

グラフィックス要素 や他のコンテナ要素を子要素に持つことができる要素。特に、次の要素はコンテナ要素: 'a', 'defs', 'g', 'svg', 'switch' An element which can have graphics elements and other container elements as child elements. Specifically, the following elements are container elements: 'a', 'defs', 'g', 'svg' and 'switch'.

現在の SVG 文書片 - current SVG document fragment

要素の現在の SVG 文書片とは、 XML 文書部分木であり、次を満たすもの: The current SVG document fragment of an element is the XML document sub-tree such that:

要素が現在の SVG 文書片を持たない場合もある。 A given element may have no current SVG document fragment.

現在の変換行列( CTM ) - current transformation matrix (CTM)

変換行列は 3x3 の行列による等式: [x' y' 1] = [x y 1] * 行列 で表される座標系から座標系への数学的写像を定義する。現在の変換行列とは、 利用座標系 から ビューポート座標系 への変換行列を定義するものである。 座標系変換 を見よ。 Transformation matrices define the mathematical mapping from one coordinate system into another using a 3x3 matrix using the equation [x' y' 1] = [x y 1] * matrix. The current transformation matrix defines the mapping from the user coordinate system into the viewport coordinate system. See Coordinate system transformations.

装飾付き包含ボックス - decorated bounding box

装飾付き包含ボックスは 包含ボックス の定義に従うが、要素の幾何のみならず、それらに組み込まれている幾何に基づいて行われるすべての描画処理も計算に入れる。 The decorated bounding box follows the definition for bounding box, with the exception that it takes into account not only the geometry, but also all geometry-based drawing operations that are marked in their definitions as contributing to this calculation.

記述要素 - descriptive element

記述要素とは、それ自身は 描画木 の一部に存在せず、適用対象の コンテナ要素 あるいは グラフィックス要素 、すなわち記述や説明を必要とする要素あるいは要素の集合についての追加情報を提供する要素である。特に、次の要素が記述要素: desc, metadata, title An element, not itself in the rendering tree, which provides supplementary information about the container element or graphics element to which it applies (i.e., the described element or elements). Specifically, the following elements are descriptive elements: 'desc', 'metadata', and 'title'.

文書始動 - document begin

SVG 文書片 に対する文書始動とは、文書の時間軸が開始されたと見なされる時点を指す。文書始動は timelineBegin 属性の値に依存する: The document begin for a given SVG document fragment is the time at which the document's timeline is considered to begin. It depends on the value of the 'timelineBegin' attribute:

文書終止 - document end

SVG 文書片 の文書終止とは UA から文書片が解放され、それ以上の処理が行われなくなる時点を指す。 The document end of an SVG document fragment is the time at which the document fragment has been released and is no longer being processed by the user agent.

文書時刻 - document time

文書片の 文書始動 に相対的な時間軸上の点を意味する。 文書時刻は、しばしば presentation time とも呼ばれる。 更なる情報は SMIL 2.1 による document time ([SMIL21], 10.7.1 節) の定義を参照のこと。 Indicates the position in the timeline relative to the document begin of a given document fragment. Document time is sometimes also referred to as presentation time. For additional information see the SMIL 2.1 definition of document time ([SMIL21], section 10.7.1).

フィル/内部への塗り - fill

図形 の内部、またはテキストの文字グリフの内部へ 塗り を適用する処理。 The operation of painting the interior of a shape or the interior of the character glyphs in a text string.

フォント - font

フォントとは、共通した外観やスタイルを持つ様々な グリフ を組織化して集めたものを表す。ここでの組織化とは文字の並びが描画される際に、読み取り易く、特定の美観を備えたスタイルで、かつ一貫した字詰めと字揃えを持たせることを意味する。 A font represents an organized collection of glyphs in which the various glyph representations will share a common look or styling such that, when a string of characters is rendered together, the result is highly legible, conveys a particular artistic style and provides consistent inter-character alignment and spacing.

グリフ - glyph

グリフとは、 フォント に含まれる描画内容の最小単位のことである。描かれる文字はグリフとほぼ1対1に対応するが(例えば文字 "A" はたいていは一つのグリフで描画される)、単一の文字に複数のグリフが使用されたり(例えばアクセント付き文字)、複数の文字に単一のグリフが使用されることがある(例えばリガチャ)。一般的にグリフはいくつかの パス などの 図形 により定義され、場合によっては付加的情報(フォントエンジンがテキストを小さいサイズでも読み取りやすく描画できるようにするためのヒント情報など)を持つことがある。 【フォントに関する用語は複雑で「グリフ」と「字形」, 「書体」と「字体」, 「合字」と「リガチャ」など、混同しやすい概念を指すものが多い。当訳では フォント情報処理用語(TR X 0003:2000) を参考にしている】 A glyph represents a unit of rendered content within a font. Often, there is a one-to-one correspondence between characters to be drawn and corresponding glyphs (e.g., often, the character "A" is rendered using a single glyph), but other times multiple glyphs are used to render a single character (e.g., use of accents) or a single glyph can be used to render multiple characters (e.g., ligatures). Typically, a glyph is defined by one or more shapes such as a path, possibly with additional information such as rendering hints that help a font engine to produce legible text in small sizes.

グラフィックス要素 - graphics element

グラフィックス要素とは対象の キャンバス にグラフィックスを描画する SVG 要素 である。特に、次の要素はグラフィックス要素: 'animation', 'circle', 'ellipse', 'image', 'line', 'path', 'polygon', 'polyline', 'rect', 'text', 'textArea', 'use', 'video' A graphics element is an SVG element that can cause graphics to be drawn onto the target canvas. Specifically, the following elements are graphics elements: 'animation', 'circle', 'ellipse', 'image', 'line', 'path', 'polygon', 'polyline', 'rect', 'text', 'textArea', 'use' and 'video'.

グラフィックス参照要素 - graphics referencing element

グラフィックス参照要素とは、そのグラフィック内容として他の文書または要素への参照を用いる グラフィックス要素。 次の要素はグラフィックス参照要素: 'animation', foreignObject, 'image', 'use', 'video' A graphics referencing element is a graphics element that uses a reference to a different document or element as the source of its graphical content. The following elements are graphics referencing elements: 'animation', 'foreignObject', 'image', 'use' and 'video'.

ホスト言語 - host language

ホスト言語とは、包含あるいは参照により1つ以上の SVG 文書片 組み込み、文書片間の相互作用を定める構文法である。例として、XHTML, SVG, MathML, XForms, SMIL, および他の構文法がどのように相互に働くかを定める XML フレームワーク WICD Core 1.0, [WICD] がある。 A host language is a syntax which incorporates one or more SVG document fragments by inclusion or by reference, and which defines the interactions between document fragments; an example of this is WICD Core 1.0, an XML framework which defines how XHTML, SVG, MathML, XForms, SMIL, and other syntaxes interact [WICD].

エラー状態 - in error

値がエラー状態にあるとは、この仕様において "エラー" と明記された場合を指す。エラーの扱いについての詳細は エラー処理 を見よ。 A value is in error if it is specifically stated as being "in error" or "an error" in the prose of this specification. See Error Processing for more detail on handling errors.

非アクティブ要素 - inactive element

【訳語は未定】 要素が非アクティブとは、活動持続時間の外にあるか、一時停止状態にあるときを指す。聴覚面において要素が(例えば audio あるいは video 要素の audio トラック)非アクティブとは、静音状態にあることを指す。非アクティブな要素のタイミング, イベント, ハイパーリンクに関するふるまいは SMIL で定められている。 SMIL における対話的イベントベース内容のモデル化, 一時停止された要素と活動持続時間, イベント感応性 ([SMIL21], 10.11.2, 10.4.3 節) を参照のこと。 An element is inactive when it is outside the active duration or when it is paused. Aural aspects of elements which are inactive (e.g. audio, and the audio track of a video element) are silent. SMIL defines the behavior of inactive elements with respect to timing, events, and hyperlinking. See Modelling interactive, event-based content in SMIL, Paused Elements and Active Duration and Event Sensitivity ([SMIL21], sections 10.11.2 and 10.4.3).

IRI 参照 - IRI reference

IRI 参照とは 国際化リソース識別子 [RFC3987] により定められる、オプションで素片識別子を伴い得る国際化リソース識別子のことである。 IRI 参照はリソースまたは(素片識別子を伴う)予備のリソースへの参照として働く。 参照 を見よ。 An IRI reference is an Internationalized Resource Identifier with an optional fragment identifier, as defined in Internationalized Resource Identifiers [RFC3987]. An IRI reference serves as a reference to a resource or (with a fragment identifier) to a secondary resource. See References.

無効な IRI 参照 - Invalid IRI reference

無効な IRI 参照とは IRI 参照 のうち 参照の制約 で定められているような、構文として無効であるか, リソースへの解決が不能か, あるいは属性に不適切な形式で与えられているものを指す。 An invalid IRI reference is an IRI reference that is syntactically invalid, cannot be resolved to a resource or takes a form that is not allowed for a given attribute, as defined in Reference restrictions.

省略値 - lacuna value

省略値とは、属性またはプロパティに値が指定されていないか、あるいは サポート外の値 であるときに定められる値である。 この値は、描画やアニメーション値の算出目的,あるいは TraitAccess インターフェースを通して属性またはプロパティへアクセスする際に利用される。 しかしながら、 XML の既定値とは異なり,属性またはプロパティとその値は DOM からは不可視であり、 DOM メソッド(例えば getAttribute など)からはアクセスできない。 プロパティに対する省略値は、もしそのプロパティが継承されるものであり、かつ、継承値を持っていない場合(例えばルート要素)、省略値はそのプロパティの定義で定められた 初期値 をとる ([CSS2], 6.1.1 節) 。 非継承プロパティにおいては、省略値は常に初期値をとる。 A lacuna value is a defined behavior used when an attribute or property is not specified, or when an attribute or property has an unsupported value. This value is to be used for the purposes of rendering, calculating animation values, and when accessing the attribute or property using the TraitAccess interface. As opposed to an XML default value, however, the attribute or property and its value are not visible in the DOM, and cannot be accessed with DOM methods (e.g. getAttribute). For lacunae which are properties, if the property is inherited and there is no inherited value (for example, on the root element), the lacuna value is the initial value as specified in the definition of that property ([CSS2], section 6.1.1). For non-inherited properties, the lacuna value is always the initial value.

省略値は XML 用語の 既定値 とは異なることに注意。既定値の場合は属性が必須かどうか、およびその値が何になるかは DTD の参照により決定され、 DOM にそれらの必須属性と値があてがわれる ([XML10], 3.3.2 節) 。 XML パーサの段階においては SVG Tiny 1.2 は既定値を持たない。 省略値は SVG アプリケーションレイヤの一部であり、それらの値は UA により導入される。 Note that a lacuna value is distinct from the XML term default value, which uses DTD lookup to determine whether an attribute is required and what its value is, and inserts required attributes and their values into the DOM ([XML10], section 3.3.2). At the XML parser level, SVG Tiny 1.2 does not have default values; lacunae are part of the SVG application layer, and their values are derived from the UA.

局所 IRI 参照 - local IRI reference

局所 IRI 参照とは IRI 参照 のうち、同一リソース内の素片を参照するものを指す。 参照 を見よ。 A local IRI reference is an IRI reference that references a fragment within the same resource. See References.

ナビゲーション属性 - navigation attribute

ナビゲーション属性とは、利用者が SVG-UA に対し、特定の方向へのフォーカスの移動やフォーカス環において次または前の要素への移動を指示した際に、フォーカスを得る要素を指定する XML 属性である。ナビゲーションの指定を見よ。 特に、次の属性はナビゲーション属性: nav-next, nav-prev, nav-up, nav-down, nav-left, nav-right, nav-up-left, nav-up-right, nav-down-left, nav-down-right A navigation attribute is an XML attribute that specifies the element to be focused when the user instructs the SVG user agent to navigate the focus in a particular direction or to set the focus to the next or previous element in the focus ring. Specifically, the following attributes are navigation attributes: 'nav-next', 'nav-prev', 'nav-up', 'nav-down', 'nav-left', 'nav-right', 'nav-up-left', 'nav-up-right', 'nav-down-left' and 'nav-down-right'. See Specifying navigation.

非局所 IRI 参照 - non-local IRI reference

非局所 IRI 参照とは IRI 参照 のうち、異なる文書、あるいは異なる文書内の要素を参照するものを指す。 A non-local IRI reference is an IRI reference that references a different document or an element within a different document.

メディア要素 - media element

メディア要素とは、要素内部において固有の時間軸を定める要素のことである。次の要素はメディア要素: animation, audio, videoマルチメディア を見よ。 A media element is an element which defines its own timeline within its own time container. The following elements are media elements: 'animation', 'audio' and 'video'. See Multimedia.

塗り/ペイント - paint

塗りとはキャンバス上に色を置く方法を表現するものであり、色の値および キャンバス 上の色との混合を制御するために用いられるアルファ値から構成される。 SVG Tiny 1.2 では次の2種類の塗り: グラデーション が組込まれている。 A paint represents a way of putting color values onto the canvas. A paint might consist of both color values and associated alpha values which control the blending of colors against already existing color values on the canvas. SVG Tiny 1.2 supports two types of built-in paint: color and gradients.

呈示属性 - presentation attribute

呈示属性は SVG 要素 で利用できる XML 属性であり、要素のプロパティの値を指定する。 スタイル付け を見よ。 A presentation attribute is an XML attribute on an SVG element which specifies a value for a given property for that element. See Styling.

プロパティ - property

プロパティとは文書がどのように出力されるべきかの指定を補助するパラメタである。 SVG のプロパティの完全な一覧は付録の 属性とプロパティの一覧 を見よ。 SVG 言語の要素においては、プロパティは 呈示属性 によりあてがわれる。 スタイル付け を見よ。 A property is a parameter that helps specify how a document should be rendered. A complete list of the SVG properties can be found in the Attribute and Property Table appendix. Properties are assigned to elements in the SVG language by presentation attributes. See Styling.

描画木 - rendering tree

描画木とは、画家のモデルを用いて聴覚的あるいは視覚的に描画される SVG 文書片 内の要素の集合である。素片内の以下の要素とそれらの子要素は SVG 文書片 の一部をなすが、描画木の一部にはならない(従って描画されない): The rendering tree is the set of elements being rendered, aurally or visually using the painters model, in an SVG document fragment. The following elements in the fragment and their children are part of the SVG document fragment, but not part of the rendering tree (and thus are not rendered):

一方、 use 要素により参照された要素の複製は SVG 文書片 には属さないが描画木には属する。 不透明度 0 の要素, fillstroke 無い要素, audio-level が 0 に設定された要素, visibility プロパティが hidden に設定されている要素はすべて まだ描画木に含まれていることに注意。 The copies of elements referenced by a 'use' element, on the other hand, are not in the SVG document fragment but are in the rendering tree. Note that elements with zero opacity, or no 'fill' and no 'stroke', or with an 'audio-level' of zero, or with the 'visibility' property set to hidden, are still in the rendering tree.

最も根元の 'svg' 要素 - rootmost 'svg' element

最も根元の svg 要素とは、 SVG 文脈 を抜け出さない制約下において最も遠い先祖要素にあたる svg 要素のこと。 The rootmost 'svg' element is the furthest 'svg' ancestor element that does not exit an SVG context.

この定義は SVG Tiny 1.2 のみならず、 SVG Full 1.2 および XBL [XBL2] を利用する SVG にも適用できるように、注意深く定められたものである。 SVG Tiny 1.2 においては、 foreignObject の中に svg 要素が含まれる場合を除き、最も根元の svg 要素のみが唯一の svg 要素になる。 SVG 文書片 も見よ。 Note that this definition has been carefully chosen to be applicable not only to SVG Tiny 1.2 (where the rootmost 'svg' element is the only 'svg' element, except when there is an 'svg' element inside a 'foreignObject') but also for SVG Full 1.2 and SVG that uses XBL [XBL2]. See also SVG document fragment.

shadow 木 - shadow tree

【訳語は未定】 DOM 木の一部ではないが、描画とイベント伝播の目的で参照元の要素 (例えば 'use' 要素)に付加される、親子関係に無い、素片木。 shadow 木は、 描画木 における参照先の要素の深い複製により構成される。 shadow 木は参照先の要素に生じるすべてのアニメーション, DOM 操作, 非 DOM 対話状態がすべての参照元のインスタンスにも適用されるように、参照先の要素の内容と同期して保たれる。 SVG Tiny 1.2 においては、 shadow 木へアクセスするすべての SVG DOM メソッドのうちのサブセットのみが利用可能である。 A tree fragment that is not part of the DOM tree, but which is attached to a referencing element (e.g. 'use' element) in a non-parent-child relationship, for the purpose of rendering and event propagation. The shadow tree is composed as if it were deep-structure clone of the referenced element in the rendering tree. The shadow tree is kept in synchronization with the contents of the referenced element, so that any animation, DOM manipulation, or non-DOM interactive state occurring on the referenced element are also applied to all the referencing instances. In SVG Tiny 1.2, only a subset of all SVG DOM methods to access the shadow tree are available.

"インズタンス木" とも称される。 Also referred to as an "instance tree".

図形 - shape

図形とは、曲線と直線の定義済みの組み合わせにより構成される グラフィックス要素 のこと。特に、次の要素は図形: circle, ellipse, line, path, polygon, polyline, rect A shape is a graphics element that comprises a defined combination of straight lines and curves. Specifically, the following elements are shapes: 'circle', 'ellipse', 'line', 'path', 'polygon', 'polyline' and 'rect'.

ストローク/外形線への塗り - stroke

ストロークとは、 図形 の外形線、またはテキストの文字グリフの外形線へ 塗り を適用する処理のこと。 Stroking is the operation of painting the outline of a shape or the outline of character glyphs in a text string.

SVG 文脈 - SVG context

SVG 文脈とは、含まれるすべての要素が SVG-UA によりこの仕様の規則に従って処理されなければならない素片を指す。 An SVG context is a document fragment where all elements within the fragment must be subject to processing by an SVG user agent according to the rules in this specification.

SVG 内容が( XHTML などの)親 XML に埋め込まれている場合、 SVG 文脈は 最も根元の 'svg' 要素 より先祖の要素を含まない。 SVG 内容に含まれる foreignObject 要素は、非-SVG 内容になる。 SVG 文脈は foreignObject 要素の内容を含まない。 If SVG content is embedded inline within parent XML (such as XHTML), the SVG context does not include the ancestors above the rootmost 'svg' element. If the SVG content contains any 'foreignObject' elements which in turn contain non-SVG content, the SVG context does not include the contents of the 'foreignObject' elements.

SVG Tiny 1.2 においては、 SVG 文脈はただ一つの SVG 文書片 を含む。 In SVG Tiny 1.2, an SVG context contains one SVG document fragment.

SVG 文書片 - SVG document fragment

SVG 文書片とは、最も根元の要素が svg 要素になっている(すなわち、 最も根元の 'svg' 要素 になっている)XML 文書部分木のこと。 An SVG document fragment is the XML document sub-tree whose rootmost element is an 'svg' element (that is, the rootmost 'svg' element.)

SVG 文書片は独立 SVG 文書か、または素片が 最も根元の 'svg' 要素 に括られているような親 XML 文書内の素片のいずれかからなる。 An SVG document fragment consists of either a stand-alone SVG document, or a fragment of a parent XML document where the fragment is enclosed by the rootmost 'svg' element.

SVG Tiny 1.2, においては、 SVG 文書片は入れ子の svg 要素を含んではならない。入れ子の svg 要素は サポート外の要素 として扱われ、描画されてはならない。文書の適合性は SVG 文書片の適合性とは独立であることに注意。 In SVG Tiny 1.2, the SVG document fragment must not contain nested 'svg' elements. Nested 'svg' elements are unsupported elements and must not be rendered. Note that document conformance is orthogonal to SVG document fragment conformance.

詳細は 適合 SVG 文書片 の節を見よ。 For further details, see the section on Conforming SVG Document Fragments.

SVG 要素 - SVG element

SVG 要素とは SVG 言語仕様に定められている SVG 名前空間に属する要素のこと。 An SVG element is an element within the SVG namespace defined by the SVG language specification.

SVG ユーザエージェント( SVG-UA ) - SVG user agent

SVG ユーザエージェントとは、 SVG 内容を取得して描画することができる ユーザエージェント を指す。 An SVG user agent is a user agent that is able to retrieve and render SVG content.

同期基点 - syncbase

アニメーション要素 のタイミング指定子の同期基点とは、 SMIL 2.1 ([SMIL21], 10.7.1 節) にて定められている、この要素のタイミングを相対的に定める要素を指す。 The syncbase of an animation element timing specifier is the element whose timing this element is relative to, as defined in SMIL 2.1 ([SMIL21], section 10.7.1).

テキスト内容要素 - text content element

テキスト内容要素とは、テキストを キャンバス 上に描画する SVG 要素 のこと。SVG Tiny 1.2 のテキスト内容要素は次の要素になる: text, textArea, tspan A text content element is an SVG element that causes a text string to be rendered onto the canvas. The SVG Tiny 1.2 text content elements are the following: 'text', 'textArea' and 'tspan'.

テキスト内容ブロック要素 - text content block element

テキスト内容ブロック要素とは、ひとまとめのテキストを独立して扱える テキスト内容要素 であり、子要素として他の テキスト内容要素 (例えば tspan )も含められるもの。 SVG Tiny 1.2 では2つのテキスト内容ブロック要素が定められる: text, textArea A text content block element is a text content element that serves as a standalone element for a unit of text, and which may optionally contain certain child text content elements (e.g. 'tspan'). SVG Tiny 1.2 defines two text content block elements: 'text' and 'textArea'.

timed 要素 - timed element

【訳語は未定】 timed 要素とは SVG タイミング属性 をサポートする要素を指す。次の要素は timed 要素: audio, animate, animateColor, animateMotion, animateTransform, animation, set, video A timed element is an element that supports the SVG timing attributes. The following elements are timed elements: 'audio', 'animate', 'animateColor', 'animateMotion', 'animateTransform', 'animation', 'set' and 'video'.

変換 - transformation

変換とは、(拡縮, 回転, 移動など)一連の単純な変換、および/または一つ以上の 変換行列 で与えられる追加的な変換による、 現在の変換行列(CTM) に対する変更のこと。 座標系変換 を見よ。 A transformation is a modification of the current transformation matrix (CTM) by providing a supplemental transformation in the form of a set of simple transformations specifications (such as scaling, rotation or translation) and/or one or more transformation matrices. See Coordinate system transformations.

変換行列 - transformation matrix

変換行列は 3x3 の行列による等式: [x' y' 1] = [x y 1] * 行列 で表される座標系から座標系への数学的写像を定義するものである。 現在の変換行列 (CTM) および 座標系変換 を見よ。 A transformation matrix defines the mathematical mapping from one coordinate system into another using a 3x3 matrix using the equation [x' y' 1] = [x y 1] * matrix. See current transformation matrix (CTM) and Coordinate system transformations.

サポート外の値 - unsupported value

サポート外の値とは、この仕様に適合しない値のうち エラー状態 にあるものと定められていないものを指す。サポート外の値に対する処理の詳細は 実装の要件 を見よ。 An unsupported value is a value that does not conform to this specification, but is not specifically listed as being in error. See the Implementation Notes for more detail on processing unsupported values.

ユーザエージェント( UA ) - user agent

ユーザエージェントの一般的な定義は、テキスト, グラフィックス, 音声, 動画, 画像その他など種々の形式のウェブ内容を取得し、再生するアプリケーションのことである。 ユーザエージェントは、一部の形式の内容を処理する補助的なユーザエージェントを別途必要とすることがある。 例えば、ブラウザは音声あるいは動画を再生するために別個のプログラムやプラグインを走らせることがある。 ユーザエージェントには、グラフィカルなデスクトップブラウザ, マルチメディアプレイヤー, テキストブラウザ, 音声読み上げブラウザなどがあり、単独で動作することもあれば、スクリーンリーダー, 画面拡大, 音声合成装置, オンスクリーンキーボード, 音声入力ソフト、等の支援技術と伴に利用される場合もある [UAAG]【頻出する語なので当訳では本文の読み易さを重視して略称の「 UA 」を用いることにする】 The general definition of a user agent is an application that retrieves and renders Web content, including text, graphics, sounds, video, images, and other content types. A user agent may require additional user agents that handle some types of content. For instance, a browser may run a separate program or plug-in to render sound or video. User agents include graphical desktop browsers, multimedia players, text browsers, voice browsers; used alone or in conjunction with assistive technologies such as screen readers, screen magnifiers, speech synthesizers, onscreen keyboards, and voice input software [UAAG].

ユーザエージェントには SVG 内容を描画する能力を持つものもあれば持たないものもある。しかしながら、 SVG ユーザエージェント ( SVG-UA )と称する場合は SVG 内容の取得と描画が可能でなければならない。 A user agent may or may not have the ability to retrieve and render SVG content; however, an SVG user agent must be able to retrieve and render SVG content.

利用座標系 - user coordinate system

一般に座標系は現在の キャンバス 上における位置と距離を定義する。現在の利用座標系とは、現在有効になっている座標系のことであり、現在の キャンバス 上でどのように座標が位置し、距離が計算されるかの定義に利用される。 初期利用座標系座標系変換 を見よ。 In general, a coordinate system defines locations and distances on the current canvas. The current user coordinate system is the coordinate system that is currently active and which is used to define how coordinates and lengths are located and computed, respectively, on the current canvas. See initial user coordinate system and Coordinate system transformations.

利用空間 - user space

利用空間は 利用座標系 の同義語である。 User space is a synonym for user coordinate system.

利用単位 - user units

利用単位で表された座標または距離の値は現在の 利用座標系 における座標または距離の値を表す。例えば 10 利用単位は現在の 利用座標系 における距離 10 の長さを表す。 A coordinate value or length expressed in user units represents a coordinate value or length in the current user coordinate system. Thus, 10 user units represents a length of 10 units in the current user coordinate system.

ビューポート - viewport

ビューポートとは、 グラフィックス要素 が描画される現在の キャンバス 内の矩形領域のこと。 座標系, 変換, 単位 の章の 初期ビューポート についての記述を見よ。 A viewport is a rectangular region within the current canvas onto which graphics elements are to be rendered. See the description of the initial viewport in the Coordinate Systems, Transformations and Units chapter.

ビューポート座標系 - viewport coordinate system

一般に、座標系は現在の キャンバス における位置と距離を定義する。 ビューポート座標系 とは 'svg' 要素において、オプションの viewBox 属性を処理する前の、処理を始めた時点で対象となる座標系を指す。レイアウト管理にCSSを利用している親の文書に SVG 文書片 が埋め込まれている場合、ビューポート座標系の方向と長さは CSS により定められるものと同じになり、その原点は ビューポート. の左上の点に位置することになる。 初期ビューポート新しいビューポートの確立 を見よ。 In general, a coordinate system defines locations and distances on the current canvas. The viewport coordinate system is the coordinate system that is active at the start of processing of an 'svg' element, before processing the optional 'viewBox' attribute. In the case of an SVG document fragment that is embedded within a parent document which uses CSS to manage its layout, then the viewport coordinate system will have the same orientation and lengths as in CSS, with the origin at the top-left on the viewport. See The initial viewport and Establishing a new viewport.

ビューポート空間 - viewport space

ビューポート空間とは、 ビューポート座標系 の同義語。 Viewport space is a synonym for viewport coordinate system.

ビューポート単位 - viewport units

ビューポート単位による座標または距離の値は現在の ビューポート座標系 における座標または距離の値を表す。例えば 10 ビューポート単位は ビューポート座標系 における距離 10 の長さを表す。 A coordinate value or length expressed in viewport units represents a coordinate value or length in the viewport coordinate system. Thus, 10 viewport units represents a length of 10 units in the viewport coordinate system.

注記:この仕様において svg 要素, path 要素, あるいは、この仕様の中で定義される同様の SVG 要素 を用語として用いる場合、その要素の名前空間 URI は http://www.w3.org/2000/svg であり、引用符付きの文字列 ("svg" や "path" 等々) がその局所名を表すものとする。この規約の例外は listener 要素であり, その名前空間 URI は http://www.w3.org/2001/xml-events である。 Note: When this specification uses the term 'svg' element, 'path' element, or similar reference to an SVG element defined within this specification, it is referring to the element whose namespace URI is http://www.w3.org/2000/svg and whose local name is the string in quotes (e.g., "svg" or "path"). An exception to this is the 'listener' element, whose namespace URI is http://www.w3.org/2001/xml-events.

1.7 この仕様への参照の仕方

この仕様の全体または章あるいは主要な節に対する参照を行う場合は、可能な限り URL に日付が含まれていない URI http://www.w3.org/TR/SVGTiny12/ を利用されたし。これにより、常にこの仕様の最新版への参照が保証される。 When referencing this specification as a whole or when referencing a chapter or major section, use the undated URI, http://www.w3.org/TR/SVGTiny12/, where possible. This allows the reference to always refer to the latest version of this specification.

1.8 この仕様の利用の仕方

この節は情報を与えるものである。 This section is informative.

この仕様は SVG 内容を作成する者のためのガイドであり、 SVG 文書の閲覧または確実な SVG コード出力を行うための、ブラウザ, 文書作成ツール, 内容処理ツール, その他の UA を適合かつ相互運用可能な形に実装する者にとっての詳細な参照文献になるものとして意図されている。これは内容作成のためのわかり易いマニュアルとして意図されているものではない。それらの異なる読者層には書籍, チュートリアル, その他この仕様に基づく教材が予期されている。これは著作者と利用者にとって実装者側へのバグ報告や機能要請の際に信頼のおける情報源となるためのものである。 This specification is meant to serve both as a guide to authors in creating SVG content, and as a detailed reference for implementors of browsers, viewers, authoring tools, content processing tools, and other user agents to create conforming interoperable implementations for viewing SVG documents or outputting robust SVG code. It is not intended as a comprehensive manual for authoring content, and it is expected that books, tutorials, and other materials based on this specification will be produced to appeal to different audiences. It is meant to serve as a definitive source for authors and users to reference when reporting bugs and feature requests to implementations.

この仕様を読むにあたり、構文法の概念の完全な理解を得るには、要素, 属性, プロパティごとに定義を参照し、 用語定義, 要素, 属性, プロパティ の一覧も(より熟達した読み手は RelaxNG スキーマ も)調べるべきである。 SVG のスクリプト利用を理解するためには 対話性, スクリプト, SVG Micro DOM (uDOM) の各節を調べるべきである。 When reading this specification, in order to gain a complete understanding of the syntax concepts, readers should reference the individual definitions for elements, attributes, and properties, but also consult the definitions list, the element, attribute, property tables, and for more technically adept readers, the RelaxNG schema. For understanding scripting in SVG, readers should consult the sections on Interactivity, Scripting, and the SVG Micro DOM (uDOM).